Sağlıklı Beslenmenin Erkek Üreme Sağlığına Etkisi

Sağlıklı Beslenmenin Erkek Üreme Sağlığına Etkisi

İnfertilite, 12 ay boyunca korunmasız cinsel ilişkiye rağmen gebelik isteminin yerine getirelememesi olarak tanımlanır (1). Kısırlık olarak da bilinen infertilite dünya üzerinde yaklaşık olarak 180 milyon çiftin etkilendiği önemli bir küresel problemdir (1). Erkek üreme sağlığı ile ilgili problemler infertilite vakalarının neredeyse yarısında tespit edilebilir (1).

Sperm Sayısı ve Sperm Kalitesi Üzerindeki Etkili Olabilecek Faktörler Nelerdir?

Sperm sayısı, ejakülat örneğinde yer alan ortalama erkek üreme hücre miktarını ifade eder (2). Üreme sağlığı ile ilgilenen hekimler rutin semen analizleri içerisinde bu ve benzeri çeşitli parametreleri değerlendirerek sperm sayısı ve sperm kalitesi hakkında bir fikir elde edebilirler (2). Dünya Sağlık Örgütü tarafından yayınlanan son kılavuzlara göre analiz sonuçlarının sağlıklı olarak değerlendirilebilmesi için mililitre semende 15 milyon, ejakülatta ise en az 39 milyon sağlıklı sperm hücresi bulunmalıdır (2). Yapılan analizlerde hiç sperm tespit edilememesi ise azoospermia (azospermi) olarak tanımlanır (1). Bu değerlerin normal kabul edilen sınırların altına inmesinde özellikle testosteron hormonu düzeyinde meydana gelen dalgalanmaların etkisi üzerinde durulmaktadır (2). Hormon düzeyi dışında genetik hastalıklar, enfeksiyonlar ve çeşitli tümörler de sperm parametrelerini olumsuz yönde etkileyebilir (2).
Tüm bu faktörlere rağmen hekimlerin bilgisi ve önerisi dahilinde gerçekleştirilecek çeşitli yaşam tarzı değişiklikleri ile erkek üreme sağlığı ile ilgili normal vücut fonksiyonlarının desteklenmesi sağlanabilir (2). Düzenli egzersiz yapılması ve fazla kilolardan kurtularak vücut kitle indeksinin vücut ölçülerine göre sağlıklı kabul edilen düzeye çekilmesi bu konuda atılabilecek adımların başında gelir (4). Ancak aşırı egzersiz yapımının ters etki göstererek testosteron hormonu düzeyinde azalmaya neden olabileceği unutulmamalıdır (3). Tütün kullanımının sonlandırılması ve aşırı alkol alımından kaçınılması bu konuda yapılabilecek diğer yaşam tarzı değişiklikleri arasında yer alır (2).

Sağlıklı Beslenmenin Erkek Üreme Sağlığına Etkisi Nasıldır?

Sağlıklı beslenmenin erkek üreme sağlığı üzerine etkisinin araştırıldığı çeşitli çalışmalar göstermiştir ki beslenme planı dahilinde tüketilen besinler sperm parametrelerinin iyileştirilmesinde normal vücut fonksiyonlarını destekleyici özellik gösterebilir (5). Beslenme planının içerisinde bu kapsamda dahil edilebilecek besinlerin başında antioksidan içeriği yüksek gıdalar gelir (2). Antioksidan maddeler hücrelerde metabolik aktivite sonucu oluşan zararlı serbest oksijen radikallerinin etkisiz hale getirilmesine yardımcı olurlar (2). Antioksidan içeren gıda tüketimine ek olarak omega-3 ve omega-6 gibi sağlıklı yağların tüketiminin artırılması ve trans veya doymuş zararlı yağların tüketiminin azaltılması erkek üreme sağlığı açısından atılabilecek bir diğer adımdır (2). Başta soya bazlı ürünler olmak üzere çeşitli bitkisel kaynaklı gıdalarda bitkisel östrojen bulunur (2). Bu bitkisel östrojen vücutta testosteron etkileşimlerini olumsuz yönde etkileyebileceği için bilinçli olunmalıdır (2). Aynı zamanda aşırı kırmızı et veya işlem görmüş hayvansal ürünlerin tüketiminden kaçınılması da bu konudaki diğer öneriler arasındadır (2).
Genel olarak sağlıklı beslenme kapsamında herhangi bir spesifik gıdanın tüketilmesinin erkek üreme sağlığı üzerinde olumlu ya da olumsuz etki yaratabilmesi söz konusu değildir (2). Bu nedenle sağlıklı beslenme ile ilgili yapılacak yaşam tarzı değişikliklerine bütüncül olarak yaklaşılmalı ve düzenli egzersiz veya zararlı alışkanlıkların sonlandırılması gibi diğer olumlu davranış değişikleri ile desteklenmesi önerilir (2).
 
202256-SIGMA-TAU3-PROXEED PLUS3
 
Kaynakça:
  1. ‘https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK562258/’
  2. ‘https://www.medicalnewstoday.com/articles/320010#_noHeaderPrefixedContent’
  3. ‘https://www.healthline.com/health/boost-male-fertility-sperm-count’
  4. ‘https://www.healthline.com/health/fertility/how-to-increase-sperm-count’
  5. ‘https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4892303/’

EN BABA İÇERİKLER